יום שני, 25 בנובמבר 2013

ריאהנה לא מתנצלת

אם התלוננתם שריאהנה לא השקיעה בנו בהופעה שלה בארץ,  ולא החליפה בגדים אפילו פעם אחת,  מה הייתם אומרים על זה שאתמול בטקס הAMA היא עלתה לבמה לקבל את תואר "אייקון השנה" עם הסיכות על הראש, במראה שבדרך כלל מאפיין את רגעי ההכנות של "לפני העליה לבמה"??



 אז לזכותה יאמר, שה"טוטאל לוק" שלה היה מדהים בעיני, ומה שיותר מגניב הוא המסר שעומד מאחורי המראה הזה, והוא גאווה "אנ-אפולוגטית" (כשמו של הדיסק האחרון שלה) במי שהיא ובמסורת האפרו-קריבית ממנה היא מגיעה. 



סגנון השיער הזה שריאהנה הציגה אתמול בטקס נקרא DOOBIE WRAP,  בסלנג DOOBIE זו סיגריית מריחואנה מגולגלת, והסגנון הזה הוא בעצם שיטה "דומיניקנית" "ליישר" ו"להרגיע" את השיער האפרו-אמריקאי\קריבי שנחשב "בעייתי", ו"קשה לעיצוב", ולתת לו מראה חלק ויפה, ע"י גילגולו סביב הראש בעזרת סיכות.

 




במדינות כמו ג'מייקה, או הרפובליקה הדומיניקנית ,אפשר לראות את ה"לוק" הזה ברחוב ביומיום,  נשים מסתובבות עם סיכות ו"רולים" לראשן מתוך הגישה של "סגנון הדאנס-הול" ואופנת הX-RAY שמאפיינת אותו, הגורסת שאין סיבה להסתיר או להתבייש במשהו ש"לכולן יש" ו"כולן עושות".
אפשר לסלוד מהמסורת הזאת שבה "הכל חשוף", ולחשוב שהיא בוטה ולא אסתטית, אבל לפני שסולדים ממשהו כדאי להבין מה הרעיון שעומד מאחוריו. 

למעשה רעיון ה"חשיפה" הזאת של ה"מאחורי הקלעים",  מייצר אקט של זהות שהוא גם פמיניסטי וביקורתי.

אם נתמקד בנושא השיער, אז במשך שנים רבות, ועד היום,  נשים אפרו-אמריקאיות "יישרו" את השיער שלהן, כדי שיראה כמו השיער היפה והחלק של "נשים לבנות", הנחשב למראה ה"נקי" וה"אידאלי" של שיער.

כריס רוק מראה את זה בצורה מעולה בסרט שלו good hair bad hair 
 שמתאר איך מתוך התפיסות האלה, נוצרה בארה"ב תעשיית יישור שיער , לא בריאה ואף מסוכנת שמגלגלת מיליוני דולרים.
כריס רוק הוא לא רפי גינת, והוא לא עשה את הסרט הזה כדי להפחיד אותנו,
 אלא הוא בחר לעשות זאת בצורה חיננית, ופותח את הסרט בשאלה של ביתו שאומרת לו "אבא למה אין לי שיער טוב ?" ,
מתוך השאלה הזאת רוק יוצא לספר את סיפור האהבה-שנאה המורכב הזה של נשים אפרו-אמריקאיות עם שיערן, והוא עושה זאת על ידי ראיונות עם נשים, שלמעשה חושפות את הסודות וה"מאחורי הקלעים" של השיער שלהן ושל מי שנראות בציבור בשיער שנראה מושלם, כמו מישל אובמה, אופרה ווינפרי, טיירה בנקס, וביונסה, שהרבה כסף ותוספות שיער מושקעות בו כדי שהוא יראה כמו שהוא, על ידי החשיפה הזאת כריס רוק יותר תחושת זהות ואף הזדהות עם הקהילה האפרו-אמריקאית. 

ריאהנה בעיצוב השיער שלה אתמול  "חשפה את הזיוף" שכרוך בלהיות אישה אפרו-אמריקאית\קריבית,          ובלהיות אישה בכלל, והיא עשתה את זה בסטייל,
היא חשפה את "עבודות הפרך" שנחוצות לנשים כדי להראות "מושלם", ועל ידי כך ערערה גם על המושג "מושלם",
ומה זה מושלם,בעצם?  מושלם זה מה שאני מאחורי הקלעים או רק לפני הקלעים?
מושלם זה להיות שלם עם כל מה שאתה בטוטאל. מאיפה שבאת ולאן שאתה הולך.
ריאנה עשתה את זה והפכה את זה לסטייל יחודי, שהרבה נשים הולכות לאמץ לדעתי בתקופה הקרובה, ורק על זה הגיע לה הפרס של אתמול.
 


תהיו גאות במה שאתן ובמי שאתן כי על אוריגינל משלמים יותר...

אחינועם









אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה